Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Alumn
  4. Alumnundersökningar
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Alumn
  4. Alumnundersökningar

Alumnundersökningar

Högskolan Kristianstad arbetar systematiskt med att följa upp vad våra studenter gör efter examen. Det hjälper oss att få kunskaper om utbildningens användbarhet för studenterna och samhället i stort. 

Har du blivit ombedd att svara på en undersökning? Genom att svara bidrar du till förbättringar av ditt utbildningsprogram så att de studenter som går ut om några år är ännu bättre rustade att möta arbetslivet och bidra på sin arbetsplats. Det är en chans att hjälpa dina framtida kollegor till en bra start i arbetslivet! 

Frågor och svar personuppgifter och alumnundersökningar

Frågor och svar om Alumnundersökningar som kan vara bra att veta.

Varför görs undersökningen?

Högskolan som myndighet har ett ansvar för att leverera utbildningar med hög kvalitet i enlighet med högskoleförordningen. För att effektivt kunna göra de förbättringar som krävs har HKR ett systematiskt kvalitetssystem för att information ska samlas in och används i organisationen. NI tidigare studenter är en viktig del av detta kvalitetssystem eftersom ni kan svara på helheten kring utbildningen efter att ni har mött arbetslivets utmaningar.

Hur får HKR tillgång till mina kontaktuppgifter och är utskicket i enlighet med GDPR?

Dina kontaktuppgifter finns lagrade i Ladok- det nationella systemet för studieadministrativa processer. Det finns en särskild lagstiftning, Ladok-förordningen, som ger lärosätena mandat att använda kontaktuppgifterna för att göra utskick som har till syfte att säkerställa kvaliteten på utbildningarna. Här är ett utdrag ur 2 kap. 2 § i förordning (1993:1153) om redovisning av studier med mera vid universitet och högskolor:

"Ändamålet med studieregistret är att säkra att uppgifter om sökande till utbildning, genomgångna studier, betyg över utbildningar och examina bevaras.

Härutöver ska uppgifterna kunna läggas till grund för uppföljning och utvärdering, för antagning av studenter, för beslut om anmälningsavgift och studieavgift, för avstängning av studieavgiftsskyldiga studenter, för administration inom respektive högskola, för ändamål som anges i 6 och 6 a §§, för sådan officiell statistik som avses i 3 kap. samt för resurstilldelning."

I enlighet med GDPR (Dataskyddsförordningen) kan Högskolan göra utskick i kvalitetsyfte med utgångspunkt i Ladok utan att söka medgivande från de tidigare studenterna i samband med utskicket, då uppgifterna är av allmänt intresse och belagda i lag eller annan författning. Detta förtydligas i GDPR Artikel 6: Laglig behandling av personuppgifter, § 1:

Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt: […] e) Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.

Hur kommer resultaten användas?

Resultaten används som en del av högskolans systematiska kvalitetsarbete. En intern rapport kommer att sammanställas för de frågor som är gemensamt för lärosätet. Varje program får tillgång till sin del av resultatet och använder det dels i sin rapportering till universitetskanslersämbetet (UKÄ) och dels för att anpassa sina kurser så att de kan göra de förbättringar som efterfrågas av er som svarar på enkäten.

Hur behandlas personuppgifterna?

Ditt deltagande i undersökningen är helt frivilligt och uppgifterna kommer att behandlas konfidentiellt enligt gällande bestämmelser i dataskyddsförordningen GDPR och (PuL) Dina svar kommer inte kunna härledas till dig som enskild individ. Urvalet omfattar samtliga som tog examen på ett program under 2016 och 2017 2018 och som har tagit examen.

Två studenter i samtal, med anteckningsblock och laptop framför sig.

Alumnundersökning 2021

En ny rapport visar att tidigare studenter vid Högskolan Kristianstad känner sig mycket stolta över sin utbildning och har stor användning av utbildningen i sitt nuvarande yrke. Dessutom får 9 av 10 ett relevant arbete inom ett halvår efter sin examen.
Högskolan undersöker hur nöjda tidigare studenter är med sin utbildning och hur många som har fått en fast anställning efter examen. Undersökningen gäller examinerade programstudenter som studerade på högskolan 2016–2018. Resultatet visar att 9 av 10 studenter fick en anställning inom ett halvår efter examen, och efter tolv månader hade 95 procent fått ett arbete inom området.

Marie Felix är alumnsamordnare och har varit ansvarig för undersökningen som genomfördes för första gången på högskolegemensam nivå.

– Det är ett mycket positivt resultat. Vi ser att studenterna till mycket hög grad har fått arbete inom sitt utbildningsområde kort tid efter examen och att de vill rekommendera andra att studera hos oss. Alumnerna har ett unikt perspektiv där de både har erfarenhet av hur det är att vara yrkesverksam inom området och insikt i vad arbetsmarknaden efterfrågar. Genom deras svar fick vi ett mycket nyttigt och användbart underlag som de olika programmen kan arbeta vidare med när de utvecklar utbildningarna vidare.

Vad tror du det beror på att alumnerna är så nöjda?
– Jag tror att vi har rätt utbildningsprogram som är väl anpassat till arbetsmarknadens behov. Enligt rapporten tycker alumnerna att de har stor användning av sin utbildning. Kompetensen är eftertraktad på arbetsmarknaden och de har utvecklats på ett personligt plan. Det är intressant att hela 58% hade fått ett arbete där utbildningen var relevant redan innan de tagit examen. Det tyder på att utbildningarnas upplägg gör att det antingen går bra att kombinera studier med arbete eller att satsningar på verksamhetsförlagd utbildning och samverkan med arbetsgivare gör att studenterna fått bra kontakter redan under utbildningens gång.

Alumnerna fick skriva vad de skulle ange som skäl om de skulle rekommendera andra att studera vid Högskolan Kristianstad. De vanligaste skälen att rekommendera högskolan var att man upplevde att lärarna var kompetenta och engagerade, att utbildningen höll hög kvalitet med bra innehåll och upplägg och att VFU skapade goda förutsättningar för arbetslivet.

Varför är det viktigt att högskolan gör den här sortens undersökningar?
–Alumnernas svar hjälper oss att få kunskap om utbildningarnas användbarhet för dem själva och för samhället i stort. Svaren bidrar till att vi kan göra förbättringar i utbildningsprogrammen så att de studenter som tar examen om några år är väl rustade att möta arbetslivet och bidra på sin arbetsplats.

Rapporten utgör också ett bra underlag för att kunna svara på frågor från presumtiva och nuvarande studenter om vad som väntar dem efter examen.

Vi på lärosätet vill vara säkra på att upplevelsen och kunskaperna som vi ger dem under sin studietid gör dem rustade för sina arbeten, på ett sätt som de upplever vara relevant och av hög kvalitet. Genom att på ett systematiskt sätt ställa dessa frågor öppnar vi en kontaktväg där vi kan få feedback från de tidigare studenterna och kunna jämföra resultaten över tid och jämföra med andra lärosäten.

Undersökningen är ett av flera underlag som kan användas i diskussioner om fortsatt utveckling av programmen och prioritering av insatser.

–Under 2018-2021 har till exempel Gastronomprogrammet och vår kommunikationsavdelning gjort ett stort jobb som jag tror kommer visa sig nästa gång vi gör denna uppföljning. Det har rört insatser för att förtydliga den tilltänkta yrkesrollen i kommunikation till studenterna i början av utbildningar med generell examina, engagerandet av alumner i karriärdagar, hjälp med karriärplanering, samverkan genom Linkedin, med mera.

Om rapporten
Alumnundersökningen 2021 är en rapport om utbildningskvalitet och etablering på arbetsmarknaden där drygt 600 examinerade programstudenter som läst på högskolan under 2016–2018 svarat på en enkätundersökning.

Här är några av resultaten från undersökningen:

9 av 10 fick ett relevant arbete inom 6 månader efter examen

97% har ett arbete som antingen motsvarar studierna eller där de har nytta av studierna

75% bidrar till Skånes regionala kompetensförsörjning och 25% bidrar till nationell kompetensförsörjning

8 av 10 anser att utbildningen motsvarar arbetsgivarnas förväntningar och att utbildningen förberett dem väl för sitt nuvarande arbete

9 av 10 anger att de skulle rekommendera andra att studera på Högskolan Kristianstad.

8 av 10 skulle rekommendera andra att välja samma utbildning.

Har du frågor eller tips?

Kontakta alumnsamordnare:
044-2503115
alumn@hkr.se
Uppdaterad: 2022-03-21 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023