Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class
15 credits
Course code: FFL10U
Decision: Approved by the Board of the Faculty of Education 2022-02-24. Valid from 2022-08-29. Replaced by: FFL11U - Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class.
Level: First Cycle
Educational area: Education 100%
Main field of study: No main field of study.
Proportion of placement: -
Swedish title: Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
Reference number: U2022-242-608
Level of study
G2F First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
Entry requirements
Förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, anställning för undervisning i förskoleklassen samt huvudmannens godkännande.
Decision
Approved by the Board of the Faculty of Education 2022-02-24. Valid from 2022-08-29. Replaced by: FFL11U - Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class.
Revisions
Transitional rules
Literature
The literature list is subject to change up to 8 weeks before course start
Course literature is to some extent available for loan or download at the library. Talking books for students with reading impairment are searchable and downloadable in Legimus.
-
Ackesjö, Helena & Herrlin, Katarina (red.) (2023), Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö: Gleerups (176 p).
-
Alatalo, Tarja (2023), Läsundervisningens grunder. 3 edition. Malmö: Gleerups (340 p).
-
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012), Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. 1 edition. Lund: Studentlitteratur (150 p).
-
Blikstad-Balas, Marte (2018), Literacy i skolan. Lund: Studentlitteratur (154 p).
-
Börtzell-Szuch, Diana, von & Vuorenpää, Sari (red.) (2022), Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups (316 p).
-
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2025), Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. 3 edition. Ingarö: Columbus förlag (256 p).
-
Fridolfsson, Inger (2020), Grunderna i läs- och skrivinlärning. 3 edition. Lund: Studentlitteratur (353 p).
-
Gibbons, Pauline (2018), Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 5 edition. Lund: Studentlitteratur (278 p).
-
Herrlin, Katarina, Frank, Elisabeth & Ackesjö, Helena (2019), Förskoleklassens didaktik: möjligheter och utmaningar. 2 edition. Stockholm: Natur & kultur (208 p).
-
Ingemansson, Mary (2020), Lärande genom skönlitteratur. Djupläsning, förståelse, kunskap. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (290 p). Reading instructions Läses enligt anvisningar.
-
Skantz Åberg, Ewa & Lantz-Andersson, Annika (2020), Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen: en multimodal historia. Forskning om undervisande och lärande 1 vol. 8 (26 p).
-
Skolforskningsinstitutet Främja skrivkunskaper i de tidigaste skolåren. Skolforskningsinstitutet: Systematisk forskningssammanställning 2024:2
-
Skolverket (2023), Kommentarmaterial för förskoleklassen. Stockholm (28 p). https://www.skolverket.se/
-
Skolverket Aktuella styrdokument. Stockholm https://www.skolverket.se/
-
Skolverket Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm (34 p). Other: Aktuell version https://www.skolverket.se/
-
Skolverket Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk. Stockholm (39 p). Other: Aktuell version https://www.skolverket.se/
-
Skolverket (2019), Kartläggning i förskoleklass. Hitta språket. Stockholm https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
-
Skolverket Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i årskurs 1-3. Stockholm: Skolverket (9 p). Reading instructions Lärarinformation. https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-5
-
Tjernberg, Catharina, Forsling, Karin & Roos, Carin (2020), Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår - Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research 6(1) Reading instructions s. 217-237.
Aktuella vetenskapliga artiklar om ca 50 s. tillkommer.