Go to main content.
Logotype of Kristianstad University
  • Safety and Security
  • Library
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
På svenska
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
  • Log in
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class
Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class
Education
Research
Collaboration
About
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Welcome letter
Course syllabus
Literature
Contact
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Logotype of Kristianstad University
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
More content
  1. HKR
  2. Reading and Writing Learning for Preschool...
  3. Course syllabus
  1. HKR
  2. Reading and Writing...
  3. Course syllabus

Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class
15 credits

Versions of the syllabus

Latest version
Previous version (to 2025-08-31)
Previous version (to 2024-09-01)

Course code: FFL10U

Decision: Approved by the Board of the Faculty of Education 2022-02-24. Valid from 2022-08-29. Replaced by: FFL11U - Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class.

Level: First Cycle

Educational area: Education 100%

Main field of study: No main field of study.

Proportion of placement: -

Swedish title: Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)

Reference number: U2022-242-608

Level of study

G2F First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements

Entry requirements


Förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, anställning för undervisning i förskoleklassen samt huvudmannens godkännande.

Decision

Approved by the Board of the Faculty of Education 2022-02-24. Valid from 2022-08-29. Replaced by: FFL11U - Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class.

Revisions

2025-01-27
Revidering av innehåll och litteratur.
Revision valid from 2025-09-01.
2024-04-09
Revidering av litteratur.
Revision valid from 2024-09-02.

Transitional rules

Literature

The literature list is subject to change up to 8 weeks before course start

Course literature is to some extent available for loan or download at the library. Talking books for students with reading impairment are searchable and downloadable in Legimus.

  • Ackesjö, Helena & Herrlin, Katarina (red.) (2023), Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö: Gleerups (176 p).

  • Alatalo, Tarja (2023), Läsundervisningens grunder. 3 edition. Malmö: Gleerups (340 p).

  • Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012), Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. 1 edition. Lund: Studentlitteratur (150 p).

  • Blikstad-Balas, Marte (2018), Literacy i skolan. Lund: Studentlitteratur (154 p).

  • Börtzell-Szuch, Diana, von & Vuorenpää, Sari (red.) (2022), Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups (316 p).

  • Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2025), Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. 3 edition. Ingarö: Columbus förlag (256 p).

  • Fridolfsson, Inger (2020), Grunderna i läs- och skrivinlärning. 3 edition. Lund: Studentlitteratur (353 p).

  • Gibbons, Pauline (2018), Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 5 edition. Lund: Studentlitteratur (278 p).

  • Herrlin, Katarina, Frank, Elisabeth & Ackesjö, Helena (2019), Förskoleklassens didaktik: möjligheter och utmaningar. 2 edition. Stockholm: Natur & kultur (208 p).

  • Ingemansson, Mary (2020), Lärande genom skönlitteratur. Djupläsning, förståelse, kunskap. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (290 p). Reading instructions Läses enligt anvisningar.

  • Skantz Åberg, Ewa & Lantz-Andersson, Annika (2020), Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen: en multimodal historia. Forskning om undervisande och lärande 1 vol. 8 (26 p).

  • Skolforskningsinstitutet Främja skrivkunskaper i de tidigaste skolåren. Skolforskningsinstitutet: Systematisk forskningssammanställning 2024:2

  • Skolverket (2023), Kommentarmaterial för förskoleklassen. Stockholm (28 p). https://www.skolverket.se/

  • Skolverket Aktuella styrdokument. Stockholm https://www.skolverket.se/

  • Skolverket Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm (34 p). Other: Aktuell version https://www.skolverket.se/

  • Skolverket Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk. Stockholm (39 p). Other: Aktuell version https://www.skolverket.se/

  • Skolverket (2019), Kartläggning i förskoleklass. Hitta språket. Stockholm https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen

  • Skolverket Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i årskurs 1-3. Stockholm: Skolverket (9 p). Reading instructions Lärarinformation. https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-5

  • Tjernberg, Catharina, Forsling, Karin & Roos, Carin (2020), Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår - Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research 6(1) Reading instructions s. 217-237.

Aktuella vetenskapliga artiklar om ca 50 s. tillkommer.

Course period: w35 2025 - w23 2026
Rate of study: 25%
Form of study: Distance , 2 required meetings + 4 required online meetings
Location: Vimmerby
Language of instruction: Swedish
Application code: HKR-49FQV
Late application
Course period: w36 2025 - w23 2026
Rate of study: 25%
Form of study: Distance , 6 required online meetings
Location: Internet
Language of instruction: Swedish
Application code: HKR-49FNA
Late application

Latest version
Previous version (to 2025-08-31)
Previous version (to 2024-09-01)
Short URL: www.hkr.se/en/kffl10u

Share

  • Link, share on Email (opens up your mail)
  • Link, share on Linkedin (opens in new window)
  • Link, share on Facebook (opens in new window)
Share
Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class - 15 credits
Close

Options for application

  • Autumn 2025, Vimmerby
    Course period: w35 2025 - w23 2026
    Rate of study: 25%
    Form of study: Distance , 2 required meetings + 4 required online meetings
    Location: Vimmerby
    Language of instruction: Swedish

    Application code: HKR-49FQV
    Late application
  • Autumn 2025, Internet
    Course period: w36 2025 - w23 2026
    Rate of study: 25%
    Form of study: Distance , 6 required online meetings
    Location: Internet
    Language of instruction: Swedish

    Application code: HKR-49FNA
    Late application

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
 
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
Social media

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025