The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools
30 credits
Course code: SP215S
Decision: Approved by the Board of the Faculty of Education 2025-01-27. Valid from 2025-01-27.
Level: Second Cycle
Subject group: ()
Educational area: Education 100%
Main field of study: Special Needs Education
Proportion of placement: 3 credits
Swedish title: Specialpedagogens uppdrag som pedagogisk handledare och aktör i utveckling av förskola och skola
Revisions
Literature
The literature list is subject to change up to 8 weeks before course start
Course literature is to some extent available for loan or download at the library. Talking books for students with reading impairment are searchable and downloadable in Legimus.
Moment 1
-
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2018), Uppskattande samtalskonst : om att skapa möjligheter i samtalets värld. 4 edition. Lund: Studentlitteratur (138 p).
-
Bjørndal, R. P. Cato (2018), Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. 2 edition. Stockholm: Liber (192 p).
-
Bunar, Nihad (red) (2015), Nyanlända och lärande. Stockholm: Natur och kultur (304 p).
-
Dimenäs, Jörgen (2020), Vetenskap och beprövad erfarenhet - Forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Stockholm: Liber (171 p).
-
Gjems, Liv (1997), Handledning i professionsgrupper - Ett systemteoretiskt perspektiv på handledning. Lund: Studentlitteratur AB (152 p).
-
Killén, Kari (2008), Professionell utveckling och handledning; Ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 p).
-
Leifler, Emma (2022), Praktisk inkludering. Stockholm: Liber (192 p).
-
Løw, Ole (2011), Pedagogisk handledning. Lund: Studentlitteratur (230 p).
-
Nielsen, Annelie & Nyroos, Mikaela (2022), En förskola för alla - Specialpedagogik inkludering likvärdighet. Stockholm: Liber (196 p). Reading instructions Kap. 6-9, 11.
-
Palla, Linda (2021), Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (288 p). Reading instructions Kap. 1-4.
-
Platin Ewe, Linda (2022), Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD. Malmö: Malmö Universitet https://www.diva-portal.org/
-
Sandberg, Anette, Almqvist, Lena, Björck-Åkesson, Eva, Björk-Willén, Polly & Brodin, Jane (2021), Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd. 3 edition. Lund: Studentlitteratur AB (352 p). Reading instructions Kap. 1-9.
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Timperley, Helen (2019), Det professionella lärandets inneboende kraft. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (230 p).
-
Vetenskapsrådet (2024), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (124 p). http://www.vr.se Remark: Anmärkning: Elektronisk resurs. Reviderad utgåva
-
Von Ahlefeld Nisser, Désirée (2021), Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Lund: Studentlitteratur AB (128 p).
Moment 2
-
Askne, Jonas (2020), Processorienterad elevhälsa: leda och utveckla. Lund: Studentlitteratur (160 p).
-
Blossing, Ulf & Wennergren, Ann-Christine (2019), Kollegialt lärande: resan mot framtidens skola. Lund: Studentlitteratur (144 p).
-
Bronfenbrenner, Urie (1994), Ecological models of human development. International Encyclopedia of education, 3(2), (37-43) https://impactofspecialneeds.weebly.com
-
Ejlertsson, Göran (2019), Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik. 4 edition. Lund: Studentlitteratur
-
Guvå, Gunilla & Hylander, Ingrid (2017), Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik. Lund: Studentlitteratur (274 p).
-
Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. 4 edition. Malmö: Gleerups (296 p).
-
Helldin, Rolf, Allodi Westling Mara, Sahlin, Birgitta, Assarson, Inger & Siljehag Eva (2010), Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur (219 p).
-
Hjörne, Eva, Säljö, Roger (red.) (2021), Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling : i teori och praktik. Malmö: Gleerups (280 p).
-
Jarl, Maria, Ulf, Blossing & Andersson, Klas (2017), Att organisera för skolframgång: strategier för en likvärdig skola. Stockholm: Natur & kultur (184 p).
-
Nielsen, Annelie & Nyroos, Mikaela (2022), En förskola för alla - Specialpedagogik inkludering likvärdighet. Stockholm: Liber (196 p). Reading instructions Kap. 10.
-
Scherp, Hans-Åke & Scherp, Gunbritt (2016), Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (198 p).
-
Skolverket Aktuella styrdokument och rapporter. http://www.skolverket.se
-
Timperley, Helen (2019), Det professionella lärandets inneboende kraft. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (230 p).
-
Vetenskapsrådet (2024), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (124 p). http://www.vr.se Remark: Anmärkning: Elektronisk resurs. Reviderad utgåva