Go to main content.
Logotype of Kristianstad University
  • Safety and Security
  • Library
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
På svenska
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
  • Log in
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools
The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools
Education
Research
Collaboration
About
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Welcome letter
Course syllabus
Literature
Contact
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Logotype of Kristianstad University
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
More content
The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools
Welcome letter
Course syllabus
Literature
Contact
  1. HKR
  2. The Special Educator as an Educational Supervisor...
  3. Literature
  1. HKR
  2. The Special Educator as...
  3. Literature

The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools
30 credits

Course code: SP215S

Decision: Approved by the Board of the Faculty of Education 2025-01-27. Valid from 2025-01-27.

Level: Second Cycle

Subject group: ()

Educational area: Education 100%

Main field of study: Special Needs Education

Proportion of placement: 3 credits

Swedish title: Specialpedagogens uppdrag som pedagogisk handledare och aktör i utveckling av förskola och skola

Revisions

Literature

The literature list is subject to change up to 8 weeks before course start

Course literature is to some extent available for loan or download at the library. Talking books for students with reading impairment are searchable and downloadable in Legimus.

Moment 1

  • Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2018), Uppskattande samtalskonst : om att skapa möjligheter i samtalets värld. 4 edition. Lund: Studentlitteratur (138 p).

  • Bjørndal, R. P. Cato (2018), Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. 2 edition. Stockholm: Liber (192 p).

  • Bunar, Nihad (red) (2015), Nyanlända och lärande. Stockholm: Natur och kultur (304 p).

  • Dimenäs, Jörgen (2020), Vetenskap och beprövad erfarenhet - Forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Stockholm: Liber (171 p).

  • Gjems, Liv (1997), Handledning i professionsgrupper - Ett systemteoretiskt perspektiv på handledning. Lund: Studentlitteratur AB (152 p).

  • Killén, Kari (2008), Professionell utveckling och handledning; Ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 p).

  • Leifler, Emma (2022), Praktisk inkludering. Stockholm: Liber (192 p).

  • Løw, Ole (2011), Pedagogisk handledning. Lund: Studentlitteratur (230 p).

  • Nielsen, Annelie & Nyroos, Mikaela (2022), En förskola för alla - Specialpedagogik inkludering likvärdighet. Stockholm: Liber (196 p). Reading instructions Kap. 6-9, 11.

  • Palla, Linda (2021), Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (288 p). Reading instructions Kap. 1-4.

  • Platin Ewe, Linda (2022), Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD. Malmö: Malmö Universitet https://www.diva-portal.org/

  • Sandberg, Anette, Almqvist, Lena, Björck-Åkesson, Eva, Björk-Willén, Polly & Brodin, Jane (2021), Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd. 3 edition. Lund: Studentlitteratur AB (352 p). Reading instructions Kap. 1-9.

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Timperley, Helen (2019), Det professionella lärandets inneboende kraft. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (230 p).

  • Vetenskapsrådet (2024), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (124 p). http://www.vr.se Remark: Anmärkning: Elektronisk resurs. Reviderad utgåva

  • Von Ahlefeld Nisser, Désirée (2021), Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Lund: Studentlitteratur AB (128 p).

Moment 2

  • Askne, Jonas (2020), Processorienterad elevhälsa: leda och utveckla. Lund: Studentlitteratur (160 p).

  • Blossing, Ulf & Wennergren, Ann-Christine (2019), Kollegialt lärande: resan mot framtidens skola. Lund: Studentlitteratur (144 p).

  • Bronfenbrenner, Urie (1994), Ecological models of human development. International Encyclopedia of education, 3(2), (37-43) https://impactofspecialneeds.weebly.com

  • Ejlertsson, Göran (2019), Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik. 4 edition. Lund: Studentlitteratur

  • Guvå, Gunilla & Hylander, Ingrid (2017), Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik. Lund: Studentlitteratur (274 p).

  • Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. 4 edition. Malmö: Gleerups (296 p).

  • Helldin, Rolf, Allodi Westling Mara, Sahlin, Birgitta, Assarson, Inger & Siljehag Eva (2010), Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur (219 p).

  • Hjörne, Eva, Säljö, Roger (red.) (2021), Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling : i teori och praktik. Malmö: Gleerups (280 p).

  • Jarl, Maria, Ulf, Blossing & Andersson, Klas (2017), Att organisera för skolframgång: strategier för en likvärdig skola. Stockholm: Natur & kultur (184 p).

  • Nielsen, Annelie & Nyroos, Mikaela (2022), En förskola för alla - Specialpedagogik inkludering likvärdighet. Stockholm: Liber (196 p). Reading instructions Kap. 10.

  • Scherp, Hans-Åke & Scherp, Gunbritt (2016), Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (198 p).

  • Skolverket Aktuella styrdokument och rapporter. http://www.skolverket.se

  • Timperley, Helen (2019), Det professionella lärandets inneboende kraft. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (230 p).

  • Vetenskapsrådet (2024), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (124 p). http://www.vr.se Remark: Anmärkning: Elektronisk resurs. Reviderad utgåva

Course period: w36 2025 - w23 2026
Rate of study: 50%
Form of study: Distance , 10 required meetings
Location: Kristianstad
Language of instruction: Swedish
Application code: HKR-09F6G
Late application
Short URL: www.hkr.se/en/ksp215s

Share

  • Link, share on Email (opens up your mail)
  • Link, share on Linkedin (opens in new window)
  • Link, share on Facebook (opens in new window)
Share
The Special Educator as an Educational Supervisor and Agent in Improving Preschools and Schools - 30 credits
Apply here
Close

Options for application

  • Autumn 2025, Kristianstad, Swedish, wundefined, Högskoleförlagd, 50%, application date 2025-04-15
    Course period: w36 2025 - w23 2026
    Rate of study: 50%
    Form of study: Distance , 10 required meetings
    Location: Kristianstad
    Language of instruction: Swedish

    Application code: HKR-09F6G
    Late application

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
 
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
Social media

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025