Forskningsprojekt om gymnasieungdomars hälsa och idrottsliga aktivitet
Just nu pågår en studie med syfte att utforska gymnasieungdomars hälsa och idrottsliga aktivitet från nya perspektiv. I dag finns en utmaning med att behålla unga inom idrotten längre upp i åldrarna. Relationen mellan idrott, fysisk aktivitet och hälsa är komplex och nya strategier behövs för att ungdomars förutsättningar för fysisk aktivitet och hälsa ska förbättras.
Tack!
Ett stort tack till alla skolor som hjälpt till med vår första datainsamling. Er hjälp med att sprida länk, affisch och mötas har varit ovärderlig. När vi stängde insamlingen så hade vi fått in 430 svar. Ett extra stort tack till er elever som valde att klicka på länken, ge av er tid och delta i vår studie, det är ni som möjliggör detta forskningsprojekt!
Vad händer nu?
Ett första manus baserat på datainsamlingen bearbetas och kommer att skickas in till en tidskrift under 2025. Fokus ligger på att problematisera om och hur vi kan mäta ungdomars upplevda förutsättningar för personlig utveckling. Vi har även tittat på vilka dimensioner som verkar ligga till grund för en positiv utveckling under ungdomsåren (eng Positive Youth Development).
Berättelsestudie våren 2025 är nu avslutad!
I samverkan med fyra olika idrottsprofilerade gymnasieskolor genomfördes berättelsestudien. Studien var upplagd som en kombination av en workshop med en datainsamling där eleverna fick skriva berättelser om sin upplevelse av hälsa, lärande och personlig utveckling i relation till idrottsutbildningen. Totalt fick vi in 72 elevberättelser från elever vid NIU inom fotboll, hockey och innebandy.
Varje medverkande skola fick ett sammanställt resultat som de kunde använda i den egna verksamhetsutvecklingen. Varje workshop följdes upp med ett skolbesök några veckor efter datainsamlingen där vi diskuterade resultaten med eleverna och fick input på den första analysen.
Nu genomför vi en större analys där alla elevberättelser analyseras tillsammans för att se vilka förutsättningar eleverna lyfter fram för lärande, personlig utveckling och hälsa vid idrottsprofilerad gymnasieutbildning.
Projektbeskrivning
Studien är del av ett större projekt som går under namnet Personcentrering som innovativ strategi för hälsofrämjande idrottsutbildning. Detta projekt utforskar den komplexa relationen mellan idrott, fysisk aktivitet och hälsa.
Det finns en rådande tävlingslogik och professionalisering som gör att svensk idrottsverksamhet generellt, och idrottsutbildning i skolan specifikt, inte uppnår sin fulla potential som resurs för ungdomars fysiska aktivitet, idrottsliga utveckling och hälsa. Detta projekt har som målsättning att utveckla kunskap för hälsofrämjande verksamhet inom gymnasieskolan.
Projektets övergripande syfte är att undersöka hur personcentrering som innovativt ramverk kan bidra till att förstå lärande, empowerment och hälsa bland gymnasielever i allmänhet och idrottselever i synnerhet. Studierna ska med både kvalitativ och kvantitativ forskningsdesign bidra med kunskap om hur idrottsprofilerad utbildning kan ses ur nya perspektiv för hälsosammare miljöer för unga aktiva.
Studien har etikprövningsmyndighetens godkännande under diarienummer 2024-01088-01.