Artiklar och nyheter
Bok "Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv"
Den här boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet. Läs mer och beställ boken.
NATU-projektet i Högskolepedagogisk debatt
Hur kan ett samverkansprojekt bredda innehåll och undersökningsmetod i studenternas examensarbeten så att fler studenter väljer 1) naturvetenskapsundervisning som innehåll i sina examensarbeten, och 2) andra empiriinsamlingsmetoder? Läs hela artikeln.
”Med multimodalitet kan alla elever få blomma”
Skriftliga och muntliga prov hör till skolans rutiner. Men hur ska lärarna bedöma en ljudberättelse eller ett filmklipp som en elev åstadkommit? I sitt forskningsprojekt begav sig Petra Magnusson till en högstadieskola för att tillsammans med lärarna ta tempen på multimodaliteten i klassrummet. Läs hela artikeln.
Ungdomar som rör sig mindre skadar sig oftare
Ungdomar som är mycket fysiskt aktiva både på sin fritid och i skolan skadar sig oftare än andra i samma ålder. Men de ungdomar som rör på sig allra minst skadar sig nästan lika mycket. Det visar en ny studie vid Högskolan Kristianstad som tittar närmare på varför dessa två grupper är de mest skadedrabbade, vad som ligger bakom statistiken, och hur idrottslärarna kan förebygga. Läs hela artikeln.
Broar till kemi och fysik finns i barnens förskolevärld
Kan en fyraåring verkligen ta till sig fysikaliska fenomen och kemiska processer? Forskarna från Högskolan Kristianstad har följt 150 pedagoger som undervisat i naturvetenskap på förskolan, och fått ta del av de magiska stunder då bitarna plötsligt faller på plats. Läs hela artikeln.
Förskollärarna kan hjälpa barnen att bli flygfärdiga
Balans, styrka och förflyttning är rörelser som barn behöver öva upp för att bli flygfärdiga. Men många minderåriga riskerar bli stillasittande och vingklippta – om de inte får stöd och hjälp från förskolan. Projektet om förskolebarnens rörelseförmåga går snart in på slutspurten. Läs hela artikeln.
Hög puls gav bättre resultat på mattelektionerna
Bara sju minuter fysisk aktivitet i början av matematiklektionen gav positiv effekt på elevernas fokus under resten av lektionen och förbättrar därmed förutsättningar för lärande. Det visar en studie som pågick under fem månader på fyra skolor i Helsingborg, berättar Jenny Green, doktorand i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad som genomförde pulsstudien tillsammans med Andreia Balan, lektor i Helsingborgs stad. Läs hela artikeln.