Om projektet: Effekten av pulshöjande aktiviteter för elevers koncentrationsförmåga och arbetsminne i matematik.
Projektledare: Jenny Green och Andreia Balan
Avslutat projekt.
Projektet genomfördes läsåret 2017-18 som ett samarbete mellan Högskolan Kristianstad och Helsingborgs stads skolor. Syftet med studien var att få bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan, för att skapa mer gynnsamma förutsättningar för elevernas lärande i matematik. I studien har det undersökts om det fanns en effekt på elevernas koncentration, arbetsminne och kunskaper i matematik, när eleverna genomförde ett återkommande kort pass med fysisk aktivitet under en längre tid. Studien genomfördes med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor. Ett inledande pass på sju minuter med pulshöjande övningar introducerades i fem av tio grupper i början på matematiklektionen. Resultaten visar en förbättring av elevernas koncentration och arbetsminne. Elever med olika kön, prestationsnivå och elever som kommer från olika skolkontext, påverkades på likartat sätt av den fysiska aktiviteten. Som en effekt av studien har två skolor i Helsingborg infört pulshöjande aktiviteter i elevernas scheman. Studien har även presenteras i en vetenskaplig artikel i tidskriften ”Forskning om undervisning och lärande”.