Undervisning och lärande i förskolan om kemi- och fysikrelaterade vardagsfenomen
Marie Fridberg, Agneta Jonsson, Ann Steen, Susanne Thulin och Andreas Redfors.
Ett skolområde i en medelstor skånsk kommun initierade ett samarbete med forskare vid Högskolan Kristianstad kring undervisning om naturvetenskap i förskolan, speciellt kopplat till det läroplanen benämner enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Projektet syftade till att studera modellbaserad undervisning och lärande i förskolan av kemiska reaktioner och fysikaliska fenomen relaterat till hållbarhet i samhällsfrågor. Detta är i många fall ett för förskolor relativt nytt område att arbeta med. Traditionellt har arbete med barnen i förskolan kopplat till naturvetenskap handlat om växter och djur. Redan i och med den reviderade läroplanen som trädde ikraft 2011 specificeras arbete med just kemiska reaktioner och fysikaliska fenomen. Behovet av kompetensutvecklingsinsatser har varit och är fortfarande stort och det är av intresse att undersöka och analysera detta område vidare.
I projektet arbetade forskare tillsammans med ledning och personal vid förskolor i skolområdet för att planera och studera modellbaserad "inquiry"-undervisning och lärande om kemiska reaktioner och fysikaliska fenomen kopplade till samhälle och vardagsliv. Undervisning och lärandeprocesser med och utan stöd av modern informationsteknik har studerats. Resultat från projektet håller på att slutanalysernas och sammanställas. Vi har tillsammans med förskolorna i projektet utvecklat nuvarande kunskap om hur ny digital teknik, datorplattor, kan användas för att stödja samarbete och lärande av naturvetenskap, speciellt då avseende kemiska processer och fysikaliska fenomen relaterade till barns vardag och dagens samhälle. Läs mer om projektet i högskolans forskningsportal.