Kursbeskrivning FFM10U
Kursbeskrivning för uppdragsutbildning för förskollärare som undervisar i förskoleklass.
Kursens namn
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket).
Antal högskolepoäng
15 högskolepoäng
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Studietakt
Kvartsfart (25%)
Antal deltagare (min och max)
Minst 12 deltagare, max 30 deltagare
Kursens innehåll och upplägg
Inom kursen behandlas, utifrån grundskolans uppdrag och styrdokument, den grundläggande matematikinlärningens ämnesdidaktik och metodik med utgångspunkt i arbete och undervisning i förskoleklass och grundskolans tidiga år. Inom kursen behandlas laborativa och undersökande arbetssätt, olika uttrycksformer och digitala lärresurser som verktyg för att stödja elevers kunskapsutveckling.
Kursens ämnesdidaktiska innehåll är grundläggande taluppfattning och aritmetik, geometri, mätning, rumsuppfattning och algebra. Nationella kartläggningsmaterial prövas.
Sambandet mellan elevers språk- och matematikutveckling diskuteras och problemlösningens roll i för elevers lärande och begreppsbildning behandlas.
Vidare fokuseras bedömning och uppföljning av elevers matematikkunnande som grund för planering av en inkluderande undervisning utifrån elevers olika förutsättningar och behov.
Kursinnehållet baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Kursen är indelad i tre moment:
Moment 1: Matematikens vad och varför
Momentet tar sin utgångspunkt i grundskolans uppdrag och styrdokument och syftar till att deltagarens egna kunskaper i matematik fördjupas för att ge möjlighet att stimulera elevers matematiska lärande. Centrala områden som studeras är
- Taluppfattning och aritmetik
- Rumsuppfattning, mätning och geometri
- Algebra
I momentet behandlas och prövas även de nationella kartläggningsmaterialen i matematik.
Moment 2: Matematikens hur
Momentet utgår från ett helhetsperspektiv på språkets betydelse för elevers lärande i matematik. En utgångspunkt är ett utforskande och undersökande arbetssätt där problemlösning är central, både som innehåll och arbetsmetod. I momentet diskuteras och problematiseras olika läranderesursers möjligheter och begränsningar att stödja och stimulera elevers lärande och begreppsbildning.
Moment 3: Matematikundervisning för alla
I momentet fokuseras undervisningsuppdraget där variationen av elevers individuella förutsättningar och behov beaktas i planering och genomförande av undervisning. Momentet behandlar även bedömning och uppföljning av elevers matematikkunskaper baserat på beskrivning och analys av visat kunnande.
I samtliga moment behandlas didaktiska och metodiska frågeställningar med utgångspunkt i deltagarnas egna verksamheter.
Former för examination
Individuell skriftlig tentamen som inkluderar uppgifter med didaktiska inslag. Muntliga redovisningar av fem fältuppgifter som följs av individuell skriftlig reflektion. Kartläggning och analys av elevers visade kunnande, muntlig presentation med individuell skriftlig inlämning
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren
- kunna använda ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för resonemang inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, geometri, mätning, rumsuppfattning och algebra med relevans för undervisning i förskoleklass samt årskurs 1 -3 (1)
- kunna redogöra för olika representationers och uttrycksformers betydelse för elevers begreppsbildning och lärande (2)
- kunna beskriva och diskutera hur problemlösning kan användas som utgångspunkt för att skapa lärandesituationer i matematik (3)
- kunna analysera och diskutera olika läranderesursers möjligheter att utmana och utveckla elevers lärande i matematik. (4)
- kunna planera matematikundervisning utifrån aktuella styrdokument, med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling i matematik (5)
- kunna välja och använda relevanta kartläggningsmaterial och bedömningsmetoder för att beskriva, analysera och bedöma elevers matematikkunskaper (6)
Undervisningsform
Distans (D).
Validering
Om rättsliga förutsättningar finns för validering ska möjlighet ges till validering för tillgodoräknande, dvs kartläggning och bedömning av deltagarens kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemål i den kurs som deltagaren är antagen till.
Validering kommer att ske i enlighet med riktlinjer och handläggningsordning fastställda vid Högskolan Kristianstad, läs mer om tillgodoräknande för validering här.
Den validering som erbjuds är helt individuell vilket innebär att varje enskild deltagare, genom examination mot kursplanens förväntade lärandemål, valideras utifrån sin utbildning, kunskap och yrkeserfarenhet.
Vid kursens start är det möjligt för deltagaren att genomföra en självskattning utifrån kursplanen i enlighet med policydokument för tillgodoräknande av reell kompetens. Deltagaren kan sedan ansöka om tillgodoräknande av tidigare akademiska studier och om validering av reell kompetens för att möjliggöra tillgodoräknande av motsvarande kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet. Om ansökan godkänns studeras återstående lärandemål/delprov under perioden kursen ges.
Kursens lärare
Jenny Green
Jenny är adjunkt i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad där hon arbetar som lärarutbildare i förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet (F-6) och speciallärarprogrammet med inriktning matematikutveckling. Jenny har en licentiatexamen och är nu samverkansdoktorand vid Högskolan Kristianstad och Göteborgs universitet på deltid. Jennys forskningsintresse är återkopplingspraktikens villkor i matematik. Avhandlingen har ett fokus på återkoppling ur ett elevperspektiv, i grund- och gymnasieskolans matematikklassrum.
Cecilia Segerby
Cecilia är lektor i matematikdidaktik, fil dr. i matematikdidaktik, fil mag. i pedagogik, speciallärare i matematik och MaNO-lärare vid Högskolan Kristianstad. Cecilia har tidigare undervisat i matematik i 15 år i grundskolan i åk 1-9. Cecilia är ansvarig för specialiseringen i matematikutveckling inom Speciallärarutbildningen. Inom lärarutbildningarna vid Högskolan Kristianstad har Cecilia dessutom varit kursansvarig och examinator för matematikkurserna inom Grundlärarutbildningen, inriktning mot arbete förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Cecilia har även undervisat i matematikkursen inom förskollärarutbildningen. Cecilias forskningsintresse utgår ifrån språkliga aspekter i matematikundervisningen,http://www.hkr.se/cecilia-segerby
Christina Svensson
Christina är lektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad där hon arbetar inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet. Christina är legitimerad förskollärare och MaNO lärare i åk 1-7 och har både en licentiatexamen och fil dr. i matematikens didaktik. I båda avhandlingarna studeras matematikundervisning i förskola och skola. Christinas forskningsintresse är inom professionsutbildning för verksamma och blivande lärare inom förskola och skola. Tidigare har Christina arbetat vid Malmö universitet både inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet som lärarutbildare och kursansvarig. Christina har lång erfarenhet av undervisning och professionsutbildning i Malmö stad.
Therese Andersson
Therese är adjunkt i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande under kursens gång och utifrån olika perspektiv i relation till kursens mål och med tanke på kursens kvalitet. Deltagarnas helhetsupplevelse av kursens måluppfyllelse diskuteras samt utvärderas genom en skriftlig enkät vid utbildningens avslutning. Utvärderingen ska ge deltagarna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling i förhållande till de förväntade målen som presenteras i kursplanen samt hur dessa kan relateras till den egna yrkesverksamhetens utveckling. Utvärdering och dess innehållsliga återkoppling betraktas som en del av kursens genomförande. Utvärderingsresultatet delges deltagarna, uppdragsgivaren och programområdesansvarig samt ingår som underlag för vidareutveckling av kursen.
Litteraturlista
Preliminär litteraturlista, för fastställd litteraturlista, se kursplan FFM10U på hkr.se
- Atkins, S.L. (2019) Att skapa en språkrik matematikundervisning: strategier och aktiviteter som bygger upp begriplig förståelse. Studentlitteratur.
- Engström, Arne (2015) Specialpedagogiska frågeställningar i matematik. Karlstad: Karlstads universitet (92 s). http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:845486/FULLTEXT01.pdf
- Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011) Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur.
- Hodgen, J., & Wiliam, D. (2011) Mathematics inside the black box: bedömning för lärande i matematikklassrummet. (Ny utg.). Stockholms Universitets förlag.
- Jess, Kristine, Skott, Jeppe, Hansen, Hans C. & Retzlaff, Joachim (2011) Matematik för lärare. Elever med särskilda behov. Malmö: Gleerups
- McIntosh, Alistar (2020) Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) Göteborgs universitet.
- Palmér, H. & van Bommel, J. (2019) Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. (Andra upplagan). Stockholm: Liber.
- (2019) Kartläggning i förskoleklass – Hitta Matematiken. Skolverket.
- (20xx) Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Skolverket.
- (2022) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket.
- Skolverket (2019) Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1–3. Skolverket.
- Sterner, Görel, Helenius, Ola & Wallby, Karin (2014) Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.