Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny bok om lockelsen till Italien och drömmen om Rom
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny bok om lockelsen till...
22 dec. 2020 /Nyhet /Forskning /Samverkan

Ny bok om lockelsen till Italien och drömmen om Rom

Konstnärer, författare och andra kulturpersonligheter i norra Europa har längtat till Italien ända sedan 1700-talet. Åtminstone från Goethe och fram till förra seklets mitt. Men vad var det som lockade dem? Hur var livet i salongerna och hur såg man på staden? I morgon släpps boken Luften så klar och i den får läsaren följa med såväl Goethe och H.C. Andersen som Selma Lagerlöf och Evert Taube, bland många andra, på deras bildningsresor till Rom. Anna Smedberg Bondesson berättar kort om boken och fascinationen över staden på de sju kullarna.

Gustaf Wilhelm Palms oljemålning från våren 1842, då konstnären första gången besökte den romerska landsbygden.Gustaf Wilhelm Palms oljemålning från våren 1842, då konstnären första gången besökte den romerska landsbygden under sin ”grand tour”.

Du är redaktör och författare till två kapitel av nya boken Luften så klar. Vad handlar boken om?

– Den handlar om all den längtan till Italien, eller rättare sagt i det här fallet mer specifikt Rom, som har präglat hela den nordeuropeiska kulturen från Goethe på slutet av 1700-talet och framåt. Den innefattar sådant som den på sin tid obligatoriska grand tour, en bildningsresa som blev särskilt populär under 1800-talet, och som så småningom, i takt med den nya borgerlighetens nya livsformer, gick över i massturism, berättar Anna Smedberg Bondesson, biträdande professor i litteraturvetenskap vid Högskolan Kristianstad.

Vad skriver du om och vad fick dig intresserad av det?

– Att skriva om Selma Lagerlöfs koppling till Italien har jag gjort tidigare, så därför föll det sig naturligt att skriva ett kapitel om det även i denna bok. Hennes relation till Rom är superspännande. I min bok om Selma Lagerlöf och Italien från 2018 handlar hela första delen om hennes så kallade ”sicilianska roman”. Den utspelar sig på Sicilien – MEN – den börjar och slutar i Rom. Så utan Rom, ingen roman, förklarar Anna.

– Evert Taubes relation till Rom härstammar främst från hans och Astris bröllopsresa på 1920-talet men även senare vistelser. I den här boken skriver jag om ”Taube i Tivoli” där visan Rönnerdahl målar utspelar sig och bjuder hela den Italienromantiska traditionen till dans i ett interartiellt drama, skulle man kunna säga.

”Italien associeras med det varma spontana söder, som samtidigt är både civiliserat och konstnärligt.”

Vad var det som lockade konstnärer, författare och kulturpersonligheter från i norra Europa till Italien?

– Framför allt var det konsten, men också den exotiska dragningen i det annorlunda, det för oss nordbor så sydländska. Just kontrasterna mellan nord och syd som bygger på en ömsesidig spänning och attraktion, där Sverige representerar det kalla, kontrollerade norr, som samtidigt är både barbariskt och borgerligt, medan Italien associeras med det varma spontana söder, som samtidigt är både civiliserat och konstnärligt.

Vad var det mest överraskande för din egen del i arbetet med boken?

– Arbetet med boken började med en konferens i Rom för över tre år sedan. Det var en väldigt spännande konferens och där hörde jag för första gången talas om Gustaf af Sillén, arkitekten och tecknaren som var samtida med Goethe och som skrev ett slags guidebok till Rom. Han var före sin tid kan man säga och hans dagbok från Rom runt 1790-talet är fortfarande en av de mest utförliga svenska skildringarna av Rom som finns.

– Att sedan söka pengar och redigera den inspirerande boken, som till slut dessutom blev så rikt illustrerad, har varit ett sant nöje, berättar Anna Smedberg Bondesson.

Text: Fabian Rimfors

Anna Smedberg Bondesson, biträdande professor i litteraturvetenskap vid Högskolan Kristianstad.Anna Smedberg Bondesson, biträdande professor i litteraturvetenskap vid Högskolan Kristianstad.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Omslag till Luften så klar.

Luften så klar – Nordeuropeiska konstnärer och författare i Rom 1780–1950.

Luften så klar – Nordeuropeiska konstnärer och författare i Rom 1780–1950, av Roland Lysell, Mattias Pirholt och Anna Smedberg Bondesson. Boken visar att den nordeuropeiska traditionen av Italienskildringar inte är så ensidigt romantiserande som historien vill göra gällande, utan i själva verket rymmer en stor komplexitet.

Extern

Litteraturlektor prisad av Svenska Akademien

Hon har tidigare prisats för sin avhandling om författaren Anna Rydstedt. Och med senaste verket om Selma Lagerlöf i Italien summeras de samlade gärningarna för svensk litteratur med ett nytt pris av Svenska Akademien. Högskolans universitetslektor Anna Smedberg Bondesson prisades denna gång med 60 000 kr.

Selma Lagerlöf.

Selma Lagerlöfs okända tid i Italien lär oss om fördomar

Selma Lagerlöfs är en av våra mest kända och folkkära författare. Hon har varit "tjugolapp" och TV-serie och sysselsatt många litteraturforskare genom åren. Att Selma bodde på Mårbacka, har fått Nobelpris och var första kvinnan i Svenska Akademien är också ganska känt. Men att hon bodde i Italien har gått många svenskar förbi. Detta djupdyker författaren Anna Smedberg Bondesson i för att utforska fördomar om fördomar i sin nya bok Gösta Berling på La Scala.

Uppdaterad: 2020-12-22 av rimfab

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025