Info speciallärare antagna vt21 i Lärarlyftet
Vi har samlat information på en sida som är bra för dig som är antagen till speciallärarutbildningen i Lärarlyftet vårterminen 2021.
Utbildningsplan och programkod
Du ser vilket program du är antagen till i antagningsbeskedet.
- Speciallärarutbildning med specialisering mot utvecklingsstörning, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet. Programkod: SPL4U
Du kan söka fram utbildningsplan genom att ange programkoden i sökrutan på hemsidan. Utbildningen är på avancerad nivå.
Kursplan och kurskod
Kursplaner finns i programmets kursförteckning på hemsidan. Du kan söka fram kursplan genom att ange kurskoden i sökrutan på hemsidan.
Programmets upplägg
Kursupplägget under de olika terminerna kommer att se ut enligt följande:
Speciallärarutbildning med specialisering mot utvecklingsstörning, 90 hp:
Termin 1 (vt 21)
SP119U Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla I, 15 hp
Termin 2 (ht 21) och termin 3 (vt 22)
SP276U Specialpedagogiska perspektiv på utvecklingsstörning (30 hp)
Termin 4 (ht 22)
SP402U Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer (7,5 hp)
SP551U Vetenskapligt förhållningssätt (7,5 hp)
Termin 5 (vt 23)
SP801U Självständigt arbete med specialisering mot utvecklingsstörning (15 hp).
Termin 6 (ht 23)
SPxxxU Lärmiljöns betydelse för lärande och utveckling (15 hp)
Schema
Det är kurskoden i kombination med programkoden du anger när du söker fram aktuellt schema via hemsidan.
Samläsning
I denna utbildning samläses programkurser med studenter i det reguljära programmet. Vissa skillnader finns, bland annat är förkunskapskraven olika för lärarlyftsstudenter respektive för studenter i det reguljära programmet, se respektive kursplan. Vidare information ges vid kursintroduktion.
Kontaktpersoner
Kursansvarig lärare – programkurs 1:
Malena Östlund, telefon: 044-250 33 77, e-post: malena.ostlund@hkr.se
Utbildningens administratör:
Sofie Hardö, telefon: 044-250 37 37, e-post: sofie.hardo@hkr.se
Utbildningens studie- och karriärvägledare:
Information om validering, tillgodoräkning av reell kompetens, handläggning av ansökningar om tillgodoräkning samt upplägg av individuella studieplaner vid tillgodoräkning: e-post student@hkr.se
Programområdesansvariga:
Programområdesansvarig, specialpedagog- och speciallärarprogrammen
Specifika frågor som gäller programmens innehåll och utbildningens upplägg.
Catarina Grahm, telefon: 044-250 34 84, e-post: catarina.grahm@hkr.se
Programområdesansvarig, kompetensutveckling och skolutveckling
Kontaktperson till Skolverket, frågor kring statsbidrag och frågor från huvudman.
Pia Thornberg, telefon: 044-250 34 60, e-post: pia.thornberg@hkr.se
Inloggningsuppgifter
Alla studenter på Högskolan Kristianstad får ett konto för att kunna använda högskolans IT-resurser.
Kursyta i Canvas
Lärplattformen Canvas används i alla kurser och program vid Högskolan Kristianstad. Canvas är en webbtjänst, vilket gör att du kan logga in från vilken dator som helst. Du kan också logga in från en smartphone eller surfplatta. De webbläsare som fungerar bäst är Google Chrome och Mozilla Firefox (undvik Internet Explorer).
Tänk på att det finns ett meddelandesystem i Canvas som inte är ett e-postsystem. Det innebär att du också ska läsa din e-post som du har en genväg till i Canvas som heter mail.hkr.se
Länk till information: https://www.hkr.se/om-hkr/organisation/bibliotekochhogskolepedagogik/it-pedagogikmedia/larplattform/
Länk till inloggning Canvas: https://hkr.instructure.com/
Studenters e-post
Som student vid Högskolan Kristianstad har du en e-postadress via Office365. Även där kan du få viktiga meddelanden från högskolan och dina lärare.
Därför är det viktigt att du regelbundet kontrollerar din e-post. E-postadressen är uppbyggd enligt följande:
förnamn.efternamn+löpnummer@stud.hkr.se.
Mer om it-och mediastöd.
Validering och tillgodoräkning av reell kompetens
I samband med kursintroduktionen kommer valideringsprocessen att beskrivas och hur man kan ansöka om tillgodoräkning av sin reella kompetens. Vad skillnaden är mellan tillgodoräkning av reell kompetens och tillgodoräkning av kurs läst på högskola för tillgodoräkning i en ny kurs på högskolan. En film om validering i tre delar finns på
Del 1 https://hkrplay.hkr.se/media/t/0_rpb9wzsh
Del 2 https://hkrplay.hkr.se/media/t/0_59a8mfkt
Del 3 https://hkrplay.hkr.se/media/t/0_9ifnc4tn
Självskattningsschema
Självskattningsschema erbjuds för dig som har för avsikt att ansöka om tillgodoräknande eller validering. Du jämför då utbildningens kursplaner med dina underlag och/eller kunskaper.
Självskattningsfrågor
Självskattningsfrågor används som en del av valideringsprocessen för att kunna göra en bedömning om du kan eller inte kan genomföra en valideringsprocess. Dessa frågor används endast av den som inte har dokumenterad kunskap via specialpedagogexamen/speciallärarexamen eller andra akademiska kurser som kan tillgodoräknas för delprov eller hela kurser i det nya programmet. För att hinna ta ställning till om du kan eller inte kan genomgå valideringsprocessen behöver vi svar på dina självskattningsfrågor till respektive delprov i god tid före aktuell termins start. Länk till sida där anvisning om hur självskattningsfrågorna kan användas samt exempel på hur självskattningen kan utformas finns.
Exempel på tillgodoräkningar
Exempel på tillgodoräkningar från examensbevis inom motsvarande utbildningar:
Ansökan om tillgodoräkning – från specialpedagogexamen alternativt speciallärarexamen.
Till ansökan om tillgodoräkning av hel kurs från ovanstående examina lämnar man in kopia på sitt examensbevis från Specialpedagogexamen alternativt Speciallärarexamen samt betyg med kurskod.
Ansökan om tillgodoräkning av examensarbete från Specialpedagogexamen/ speciallärarexamen
Man kan ansöka om tillgodoräkning av tidigare slutfört examensarbete. Det ska då vara relevant enligt den nya utbildningens kursplan och tidigare ha ingått i Specialpedagogexamen alternativt Speciallärarexamen.
I denna utbildning är alla kurser på avancerad nivå.
Till ansökan om tillgodoräkning ska det bifogas kopia på examensarbetet, kursplan, betyg inkl. kurskod samt kopia på examensbeviset.
Ansökan om tillgodoräkning – från tidigare slutförd högskolekurs som är relevant till kurs i lärarlyftets utbildning, men som inte har ingått i specialpedagogexamen/speciallärarexamen.
Jämför aktuell kursplan i den nya utbildningen och gör din egen självskattning i förhållande till tidigare genomförda relevanta kurser.
Om det finns något som du anser är relevant till något delprov i den nya kursen lämnar du in ansökan om tillgodoräkning tillsammans med underlag från din tidigare kurs såsom kursplan och betyg med kurskod.
Ansökan om tillgodoräkning – från reell kompetens, exempelvis relevant yrkesverksamhet, intyg om fortbildning från annat än högskolestudier.
I samband med introduktionsdagen presenterar vi valideringsprocessen. Vid denna träff kommer du att ges möjlighet att ställa frågor och diskutera ansökan om tillgodoräkning, individuellt studieupplägg efter en godkänd tillgodoräkning, programupplägget med mera.
Lokal examensordning
Kurser som ingår i en behörighetsgivande examen på grundnivå får inte användas i en examen på avancerad nivå. Undantag gäller för kurser som ingår i en yrkesexamen som kan ingå i en generell examen på avancerad nivå, men inte om kurserna ingått i en generell examen på grundnivå. Om den behörighetsgivande examen är utfärdad enligt äldre bestämmelser och omfattar fler poäng än vad som minst krävs sker individuell prövning om vad som eventuellt får ingå i en examen på avancerad nivå. Lokal examensordning vid Högskolan Kristianstad gäller from 1 jan 2017 och tillsvidare, se även http://www.hkr.se/examen
Självskattning inför tillgodoräkning som inte ingår i våra exempel
Börja med att göra en självskattning av vad som kan vara relevant utifrån tidigare utbildning/erfarenhet genom att gå igenom utbildningens kursplaner och gör din egen jämförelse.
Ansökan om tillgodoräkning
Ansökan och underlag som du lämnar in ska vara relevanta i förhållande till kursens innehåll. Tillgodoräkning kan göras av hela delprov. Ansökan om tillgodoräkning finns via https://www.hkr.se/student-pa-hkr/rattigheter-och-skyldigheter/tillgodoraknande/
Här finns även Högskolans Regler och anvisningar för ansökan om tillgodoräkning.
- Fyll i ansökan korrekt på datorn.
- Skriv ut och skriv under ansökan.
- Bifoga relevant underlag. Skicka komplett ansökan till:
Registrator, Högskolan Kristianstad, 291 88 KRISTIANSTAD
Ärendehantering av ansökan om tillgodoräkning
Vid komplett ansökan:
- Administratör granskar att ansökan är komplett och diarieför ansökan.
- Komplett ansökan skickas till studie- och karriärvägledaren som gör en första bedömning av underlaget.
- Bedömning tillsammans med programområdesansvarig vilken ämnesbedömare som ska kontaktas för att få besked på om ansökan kan eller inte kan beviljas.
- Ämnesbedömare skickar sitt beslut till studie- och karriärvägledaren.
- Beslutsunderlag skrivs av studie- och karriärvägledaren tillsammans med programområdesansvarig.
- Beslutsunderlaget överlämnas till administratören för underskrift av programområdesansvarig.
- Administratören lägger in beviljad tillgodoräkning i LADOK och programområdesansvarig attesterar i LADOK.
- Beslutet skickas till studenten i samband med inläggning i diariet.
- Vid avslag på ansökan läggs inget in i LADOK, men studenten får beslut om avslag.
Individuell studieplan inom Lärarlyftet
För alla studenter inom Lärarlyftet upprättas en sammanställd studieplan som skickas till Skolverket under den första utbildningsterminen. Detta underlag använder Skolverket för att de ska kunna se i vilken omfattning studenterna planerar att studera i programkurserna.
Student som får tillgodoräkna en hel kurs inom utbildningen gör också en individuell studieplan via studie- och karriärvägledaren. Om du inte läser enligt planerat studieupplägg är det viktigt att du själv kommunicerar detta med din Skolhuvudman och bevakar så du blir registrerad enligt den individuella studieplanen.
Du har möjlighet att vända dig till studie- och karriärvägledare för samtal kring dina studier om du av olika anledningar inte studerar enligt plan. I samråd med programområdesansvarig uppdateras din studieplan.
Studieuppehåll
Inom Lärarlyftets utbildningar kan man inte få studieuppehåll eller anstånd med studierna beviljat. Det beror på att finansieringen av utbildningen och statsbidraget till huvudmannen är kopplat till just den aktuella antagningsomgången.
Studieavbrott
Anmäl studieavbrott om du inte ska fortsätta de studier du har påbörjat. Anmälan ska ske på blankett, länk till blankett för anmälan om studieavbrott finns här.
Tänk på att även meddela studieavbrott till din skolhuvudman.
Betyg och intyg
Du kan se dina betyg genom att logga in i studentportalen via
Det är bra om du under hela utbildningen kontrollerar så att dina betyg blir
inrapporterade. Du kan själv skriva ut utdrag från ladok när du är inloggad. Du kan också beställa intyg via student@hkr.se
Ansökan om examensbevis
När du ser att du har slutbetyg i alla kurser som ingår i utbildningen kan du ansöka om examensbevis. Ansökan finns på https://www.hkr.se/examen
Förkunskapskrav – Lärarlyftets kurser
Förkunskapskraven till Lärarlyftets kurser är beslutade av Skolverket.
Skolverket – Statsbidrag för Lärarlyftet till skolhuvudmannen
Information om och svar på skolhuvudmannens ersättning och annat
besvaras av Skolverket, https://www.skolverket.se/