Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Frontiers in Marketing
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Frontiers in Marketing

Frontiers in Marketing

Marknadsföring är ett dynamiskt forskningsområde som ständigt utvecklas i takt med omvärlden. I forskningsmiljön Frontiers in Marketing vid Högskolan Kristianstad samlas forskare med ett starkt engagemang och intresse för marknadsföringens utveckling och påverkan i en snabbt föränderlig värld.

Forskningsområdet marknadsföring är starkt präglat av sin praktiska förankring, där forskningen karakteriseras av överlappningar med närliggande områden, som till exempel entreprenörskap, finansiering, organisation och logistik. Forskningen inom Frontiers in Marketing präglas av både bredd och djup.

Givet den starka praktiska förankringen så har forskningsinriktningen inom marknadsföring på senare år tydligt präglats av såväl teknikutveckling (digitalisering) som globalisering (internationalisering) och klimatutmaningar (hållbarhet). Projekten inom miljön är ofta tvärvetenskapliga och integrerar perspektiv från flera områden, både inom och utanför fakultetens gränser.

Forskningsområden

Forskningen som bedrivs inom miljön kan sammanfattas i ett flertal, ofta överlappande och integrerade, forskningsområden:

  • Handel (Retail)
  • Varumärkesbyggande (Branding)
  • Konsumtionskultur (Consumer Culture)
  • Platsmarknadsföring (Place Marketing & Branding)
  • Hållbarhet (Sustainability)

Medlemmar

Här hittar du medlemmar i forskningsmiljön Frontiers in Marketing. 

Publikationer och projekt

Forskningsmiljöns publikationer och projekt hittar du i högskolans forskningsportal.

Christian

Ny forskningsmiljö samlar kompetens kring marknadsföring

Den nya forskningsmiljön inom marknadsföring, som går under namnet Frontiers in Marketing ger forskarna större möjligheter att utvecklas, både som grupp och som individer, menar den kommande miljöledaren Christian Koch. En annan förhoppning är att den nya miljön ska stärka kopplingen mellan forskning och undervisning.

Per Siljekvist och Lisa Källström.

Delaktighet och engagemang avgörande när Kristianstad marknadsförs

Kristianstad har genom åren marknadsförts som ”Spirit of food” och ”den orangea staden”, eller med hjälp av särskilda färger och logotyper. Forskarna Lisa Källström och Per Siljeklint har kartlagt de senaste årens marknadsföringsprojekt och beskriver både framgångar och fallgropar.

Havremjölk och komjölk.

Oatly, Tesla och Nike: Därför är politiserade konfliktmarknader på frammarsch

Gränsen mellan marknadsföring och politik håller på att suddas ut. Varumärken skapar medvetet konflikter med sina konkurrenter och blir aktivister som agerar skiljedomare i kölvattnets kontroverser. Det menar Christian Koch som tillsammans med Sofia Ulver studerat mjölkkriget mellan mejerijättarna och uppstickaren Oatly.

Kvinna som handlar på Ikea.

Skav och paradoxer i detaljhandelns resa mot hållbarhet

Vägen mot hållbarhet är långt ifrån spikrak – och för de flesta företag inom detaljhandeln är det näst intill omöjligt att nå ända fram. I sin avhandling i företagsekonomi har Axel Welinder följt möbelgiganten Ikeas komplexa hållbarhetsresa

Axel Welinder och Jens Hultman med kundvagn.

Från ord till bord – handlar konsumenterna som de tänkt i mataffären?

När du handlar mat – köper du det du tänkt från början? Eller hamnar andra varor i kundvagnen? Blir det tysk korv och spansk gurka i stället för svenska livsmedel? I projektet från ord till bord kartlägger forskare från Högskolan Kristianstad hushållens konsumtionsmönster.

Christian Fuentes

Nytt projekt visar vägen från ord till handling

Ekologisk mjölk och Krav-märkta ägg lämnas kvar i butikshyllorna när kundernas plånböcker blir tunnare. Forskningsprojektet ”Från ord till handling” undersöker handelns möjligheter att påverka kundernas köpbeteenden. Gästprofessor Christian Fuentes ser fram emot ett fruktbart samarbete med kollegorna på Högskolan Kristianstad.

Supermarket. Foto: Tara Clark/Unsplash

Hållbarhet i matbutiken berör oss alla!

Visst talas det om hållbarhet. Men i butikerna är utbudet av hållbara produkter begränsat. I sin avhandling belyser Karin Alm dynamiken i butikskedjornas informationsflöde, och ser närmare på butikschefernas möjligheter att påverka sortimentet och utbilda kunderna i hållbar konsumtion.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Forskningsmiljöledare

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Uppdaterad: 2024-12-03 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Christian Koch

Kortadress: www.hkr.se/frontiers-in-marketing

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025