HKRs kvalitetssystem
HKRs sammanhållande kvalitetssystem är uppbyggt kring fem kvalitetsmål och ett antal aktivitetsområden.
HKRs kvalitetssystem omfattar och preciserar organisatorisk struktur, ansvar, rutiner, processer och resurser som leder och styr verksamheten med avseende på kvalitet. Kvalitetssystemet utgör ett stöd i verksamhetens kvalitetsarbete, med mål att aktivt främja ständiga förbättringar och säkra att såväl strategi, övriga verksamhetsmål samt interna och externa kvalitetskrav uppnås.
Kvalitetssystemet ska ses som en ständigt framväxande infrastruktur som förändras i takt med att organisationen utvecklas och nya behov identifieras. Kvalitetssystemet utvecklas därmed i dialog mellan såväl kvalitetsansvariga och ledning som kollegor emellan.
För att kvalitetssystemet ska leda till genuint kvalitetsarbete krävs att det är sammanhållande d.v.s. det binder samman olika organisationsnivåer och kvalitetsaspekter samt skapar gemensam riktning åt och förståelse för kvalitetsarbetet.