HKRs kvalitetsmål
Högskolans fem kvalitetsmål är vägledande för kvalitetsarbetet och ska verka både stödjande och som målbilder. Kvalitetsmålen ligger i linje med strategins fyra vägledande principer: högskolan ska vara attraktiv, vara sammanhängande, präglas av nytänkande samt vara regionalt relevant.
Mål 1: kvalitetsstödjande styrning och organisering
Den kvalitetsstödjande styrningen säkerställer att högskolans styrdokument används och är relevanta, uppdaterade och lättillgängliga för medarbetare, studenter och doktorander. Genom en tydlig ansvarsfördelning ska verksamheten, utifrån tillgängliga resurser, ledas och organiseras på ett sätt som främjar uppnåendet av högskolans utbildnings- och forskningsuppdrag. Den kvalitetsstödjande styrningen ska garantera studenters och doktoranders inflytande i beredande och beslutande organ samt främja delaktighet, engagemang och ansvar hos medarbetare, studenter och doktorander. Högskolan ska även genom sin styrning säkerställa att den information som genereras av kvalitetssystemet systematiskt tas tillvara i utvecklingen av kvalitetssystemet. Högskolan säkerställer att information och beslut som genereras av kvalitetssystemet publiceras och kommuniceras på ett ändamålsenligt sätt med relevanta intressenter och får en spridning inom organisationen.
Mål 2: Adekvat stödstruktur för lärande och forskning
Adekvat stödstruktur för lärande och forskning säkerställer att det vid högskolan finns personella resurser och ändamålsenliga administrativa stödprocesser som stödjer utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt högskolans forskning. Detta omfattar läranderesurser, studentstöd, infrastruktur och arbetsmiljö. För medarbetaren omfattar detta även att ingå i en forskningsnära utbildningsmiljö samt övrig kompetensutveckling
Mål 3: Ändamålsenlig utbildnings- och forskningsverksamhet
Detta mål omfattar innehåll, utformning och genomförande av utbildning och forskning. Högskolan ska genom sitt kvalitetsarbete säkerställa ett högkvalitativt, samhällsrelevant och efterfrågat utbildningsutbud.
Högskolan säkerställer att utbildningarna utformas och genomförs på ett sätt som uppmuntrar studenten att ta en aktiv roll i lärandeprocessen samt säkerställer en tydlig koppling mellan nationella och lokala mål, lärandeaktiviteter och examinationer.
Högskolan säkerställer en nära koppling mellan utbildning, forskning och omgivande samhälle. Högskolan ska genomföra kontinuerliga uppföljningar och periodiska granskningar av utbildning och forskning. Såväl medarbetare, studenter och doktorander som externa intressenter ska beredas möjlighet att delta i utvärdering och utveckling av utbildningar. Resultat av interna och externa utvärderingar ska göras tillgängliga och särskilt framstående utbildningar ska användas som goda exempel.
Mål 4: Framtidssäkrad utbildning och samhällsrelevant forskning
Högskolan ska säkerställa att utbildningarna och forskningen svarar mot akademiska och vetenskapliga krav. Studenterna och doktoranderna ska, genom en attraktiv miljö, vid examen ha utvecklat personlig och professionell beredskap samt aktivt medborgarskap för att möta förändringar i arbetslivet. Forskningsnära utbildningsmiljöer ska byggas av forskning som är relevant och av hög kvalitet så att den nyttiggörs såväl i undervisningen som i omgivande samhälle.
Mål 5: Långsiktiga avtryck i omvärlden
Högskolan verkar på en internationell och nationell arena och ska genom ett gott anseende bidra till en positiv och hållbar regional utveckling genom en ömsesidig samverkan med omgivande samhälle. Högskolan ska bidra till kompetensförsörjning och kompetensutveckling som svarar mot behovet av ett livslångt lärande samt bidra med forskning och innovation som har långsiktig betydelse för samhälle och samhällsutveckling.